به وبلاگ کتابخانه علامه طباطبایی اسفرورین خوش آمدید

کتاب بوستان دانشمندان است.امام علی علیه السلام

۲۵ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

نشست جمع خوانی و معرفی کتاب با موضوع نماز

نشست معرفی و جمع خوانی کتاب آثار و برکات نماز در دنیا و برزخ و قیامت درکتابخانه اسفرورین برگزار شددر این نشستکتاب آثار و برکات نماز در دنیا و برزخ و قیامت نوشته عباس عزیزی از انتشارات نبوغ معرفی گردید و در ادامه به فواید و اهمیت نماز در زندگی اشاره ای شد و بیان شد نماز یک واجب الهی است که خداوند در پنج وعده روزانه مقرر فرموده است و از مهمترین اثرات آن تقرب به خداوند و دریافت رحمت بی کران اوست. خداوند هر فریضه ای را که بر انسان واجب کرده، دارای فواید بسیار زیاد و عامل رشد و تکامل فردی و اجتماعی اوست و دانش بشری به مرور و بامطالعه و تحقیقات علمی گوشه ای از اثرات آن را دریافت کرده وخواهد کرد. و انجام حرکاتی که در حین نماز خواندن واجب هستند جنبه ی سلامتی هم دارد که در بخش فواید نماز از نظر پزشکی قرار می گیرد. وآثار ایستادن در نمازباعث تقویت حالت تعادلی بدن و قسمت مرکزی مخچه که محل کنترل اعمال و حرکات ارادی است می شود، ثابت و خیره شدن چشم ها در نماز به یک نقطه باعث بهبود و رفع نواقصی همچون نزدیک بینی می شود و با تمرکز در نماز،جریان فکر آرام و متعادل می شود. در ادامه مطالبی از کتاب معرفی شده تحت عنوان آثار و برکات نماز توسط اعضا جمع خوانی شد .

در ادامه از اعضای شرکت کننده در نشست خواسته شد کارهای خلاقانه ای با موضوع نماز آماده کنند و جهت شرکت در مسابقه به کتابخانه تحویل دهند . و مقرر گردید جلسه بعدی بهترین نوشته های خود را در باره نماز به همراه داشته باشند تا در جمع خوانده شود و به بهترین نوشته ها جایزه اهدا گردد.

۲۵ مهر ۹۷ ، ۱۵:۴۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

شعر خوانی نماز

یکی از اقدامات کتابخانه در خصو ص آشنایی هر چه بیشتر کودکان و نوجوانان با بحث نماز و اهمیت آن برگزاری نشست شعر خوانی با موضوع نماز بود .

۲۵ مهر ۹۷ ، ۱۵:۳۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

کارکردهای جادویی قصه گویی

یک مدرس دانشگاه با بیان اینکه قصه دارای کارکردهای جادویی در تربیت کودکان است بر ضرورت توجه خانواده‌ها به سنت و فرهنگ قصه‌گویی تاکید کرد.

 در سرزمینی که از دیرباز، ادبیات کهنسال دارد و سنت قصه‌گویی و قصه‌خوانی در ایران‌زمین به هزاره‌های دور می‌رسد، خیلی نکته‌ها درباره قصه وجود دارد؛ اما آنچه مهم است این‌ است که در ادبیات تعلیمی و عرفانی به قصه و قصه‌خوانی توجه شده است.

این مدرس دانشگاه سمنان افزود: همه‌ آموزگاران معنوی حتی در کتاب مقدس و از روزگاران دیرین نیز عارفان و اولیا برای بیان تعالیم خود در بسیاری از موارد، دست به داستان‌گویی زدند و کوشیدند حقایق بلند را در قالب قصه‌ها محسوس و ملموس کنند تا مخاطب همچنان که به قصه سرگرم می‌شود نه برای خوابیدن بلکه برای بیداری ذهن از این قصه‌ها بهره بگیرد.

حسن‌زاده توکلی با اشاره به داستان ضحاک ماردوش و کاوه آهنگر اثر حماسی حکیم ابوالقاسم فردوسی بیان کرد: شاهنامه بزرگ‌ترین کتاب ادب فارسی و در واقع یکی از میراث‌ بزرگ داستانی است که با داستان‌های آن می‌توان زیست و مرزهای فرهنگی ایران را شناخت.

او با اشاره به توجه قصه‌گویان به اینکه قصه‌ها را باید به‌گونه‌ای بازگفت که مخاطب خودش را در موقعیت قصه ببیند، تأکید کرد: در قصه‌گویی باید مرز بین قصه و مخاطب را برداریم و طوری قصه بگوییم که وقتی مخاطب، آن را می‌شنود فکر کند خودش شخصیت اصلی و قهرمان قصه است و در واقع، قصه را طوری بازگوییم که تصور کنند قصه‌ای بیرون از تجارب آنها نیست و خودشان را با قصه گره‌خورده بدانند.

حسن‌زاده توکلی افزود: نگاه مولانا جلال‌الدین به قصه پیامبران(ع) همین‌گونه است مانند داستان موسی و فرعون و نکته ویژه در شیوه‌ قصه‌گویی مولانا این است که در میانه‌ قصه، ناگهان گریبان جان مخاطب را می‌گیرد مانند داستان طوطی و بازرگان که از شگردهای موجود در میراث قصه‌گویی ادب فارسی است.

او همچنین تلاش‌های کانون پرورش فکری را شایسته تقدیر دانست و یادآور شد: در دوران کودکی خیلی چیزها از کانون پرورش فکری یاد گرفتم که در مدرسه فرانگرفتم.

حسن‌زاده توکلی با تأکید بر توجه کانون پرورش فکری به میراث فرهنگی و آشنایی و پیوند کودکان و نوجوانان با این میراث تصریح کرد: از نظر عارفان، قصه یک کارکرد عمیق تربیتی دارد و تحول بیرونی و آفاقی در قصه به تحول درونی و انفسی تبدیل می‌شود.

این استاد دانشگاه سمنان گفت: ارزش افسانه‌هایی که کودکان می‌خوانند همان حقیقتی است که در نهان‌ افسانه‌ها نیز وجود دارد و نکته‌ای که در قصه است و آن را ارزشمند می‌کند این است‌ که قصه‌های اصیل و عمیق، همیشه مخاطب را به جست‌وجو وامی‌دارد.  

او همچنین با اشاره به سخن ژان پیاژه اظهار کرد: هنگامی که چیزی را به کودک می‌آموزیم مانع از آن می‌شویم که آن را کشف کند در نتیجه آموزش باید به شیوه غیرمستقیم باشد و کودک را در موقعیت کشف قرار داد و او را به مشارکت واداشت.

حسن‌زاده توکلی با بیان اینکه امروز در تعلیم و تربیت، بحث قصه جایگاه والایی دارد افزود: تصور نکنید حالت سرگرم‌کننده قصه، غیرآموزشی است؛ بلکه آموزشی را در بردارد.

او با بیان اینکه بسیاری از تخیلات ژول‌ ورن بر مسیر علم تأثیر گذاشت گفت: چیزی که ژول ورن در داستان‌هایش گفت مانند رفتن به کره ماه و... نمونه‌ای از آن است، لذا این یک اعتماد به نفس و انگیزه‌ و فضای فرضیه‌سازی را ایجاد کرده و مسیر داستان‌گویی بر مسیر علم تأثیر گذاشته است.

این مدرس دانشگاه با بیان این‌که یکی از شیوه‌های رایج در آثار ابوسعید ابوالخیر استفاده از موقعیت در لحظه بود، خطاب به قصه‌گویان گفت: همچنان که ابوسعید گفت "حکایت‌نویس نباش چنان باش که از تو حکایت کنند".

۲۵ مهر ۹۷ ، ۱۵:۱۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

چهارمین جلسه انجمن کتابخانه علامه طباطبایی اسفرورین

۲۵ مهر ۹۷ ، ۱۲:۴۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

معرفی و جمع خوانی کتاب و مجلات ویژه کودکان موجود در کتابخانه اسفرورین

در این نشست منابع ویژه کودک و نوجوان و مجلات این گروه سنی برای  کودکان معرفی شدو چند کتاب از این گروه برای آنها جمع خوانی شد . در پایان به بهترین خواندن بدون غلط و رساترین صدا جایزه اهدا شد .

۲۱ مهر ۹۷ ، ۱۵:۴۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

نشست شعر خوانی ویژه کودکان در هفته کودک در کتابخانه اسفرورین

در این نشست شعر خوانی که به مناسبت فرا رسیدن هفته کودک در کتابخانه برگزار شد  کتاب شعر بابام مهدی (عج) معرفی و اشعار این کتاب برای اعضای شرکت کننده شعر خوانی شد و از کودکان هم خواسته شد اشعاری که در مورد امام زمان  (ع}) حفظ کردند برای دوستان خود بخوانند . و به بهترین شعر هدایایی تقدیم شد .


.
۲۱ مهر ۹۷ ، ۱۵:۴۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

پنجم صفر شهادت حضرت رقیه سلام الله


۲۱ مهر ۹۷ ، ۰۸:۴۷ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

مسابقه دست سازه های خلاقانه با محوریت نماز ویژه اعضای کودک و نوجوان

۱۹ مهر ۹۷ ، ۱۲:۱۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

شش نکته که باید هنگام قصه گویی برای کودکان رعایت کنید

به این نکته‌ها هنگام قصه گویی برای کودکان توجه کنید

 

۱. میزان طولانی بودن داستان

داستان نه باید خیلی کوتاه باشد و نه خیلی طولانی. یک داستان خیلی کوتاه شاید نتواند پیام را به‌درستی منتقل کند و یک داستان بلند هم شاید برای کودکان خسته‌کننده شود و جذابیتش را از دست بدهد؛ بنابراین با در نظر گرفتن سن و شرایط مخاطب در مورد میزان طولانی بودن داستان تصمیم بگیرید.

۲. شرایط مناسب

هنگام قصه گویی برای کودکان یک مکان و فضای راحت انتخاب کنید. یک فضای مناسب حس و حال خوب را ایجاد می‌کند.

۳. مقدمه مناسب

اگر می‌خواهید قصه‌ای بگویید، درباره جایی که داستان را از آن شنیده‌اید و کسی که آن را برایتان تعریف کرده است یا مکانی که قصه در آن رخ داده، صحبت کنید. برای کودک بگویید این داستان چه کمکی در زندگی‌تان کرده است و فکر می‌کنید چه فایده‌ای برای او داشته باشد. تلاش کنید از همان ابتدا احساس اشتیاق و علاقه‌مندی را در کودک بیدار کنید.

 

قصه گویی برای کودکان

 

۴. حالت‌های چهره متناسب با داستان

هنگامی‌که مشغول قصه گویی برای کودکان هستید، از حرکت‌های دست و حالت‌های چهره خود کمک بگیرید و تلاش کنید این حرکت‌ها متناسب با قصه باشد. حتی می‌توانید صداهای گوناگون دربیاورید یا از کودک بخواهید این کار را انجام دهد تا داستان جذاب‌تر شود.

۵. بلند و شمرده

با صدای بلند و رسا اما درعین‌حال شمرده و آهسته قصه گویی کنید. صدایتان باید بتواند احساسات مختلف داستان را برای کودکان بیان کند. تن و لحن صدای خود را هنگام قصه گویی تغییر دهید و هر کجا لازم است درنگ کنید.

۶. مشارکت دادن کودک

تلاش کنید با استفاده از جمله‌ها مختلف و مطرح کردن پرسش‌هایی مانند: «تو می‌دانی؟» او را هم در جریان قصه گویی شرکت دهید. شما می‌توانید درباره پیام داستان هم از کودک سؤال بپرسید و به این روش او را در فعالیت شریک کنید

۱۹ مهر ۹۷ ، ۱۰:۵۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

کودک-سرگرمی-بازی در هفته کودک

۱۶ مهر ۹۷ ، ۱۴:۵۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی