به وبلاگ کتابخانه علامه طباطبایی اسفرورین خوش آمدید

کتاب بوستان دانشمندان است.امام علی علیه السلام

۹ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

چگونگی ترویج کتابخوانی و پیشنهاداتی برای نهادینه کردن آن در عصر اطلاعات

امروزه حتی در پرتو گسترش روزمره فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی، توسعه فرهنگی هر کشوری در گروی اهمیت دادن به کتاب و افزایش نرخ سرانه کتابخوانی است؛ به طوری که با وجود گسترش نفوذ و اثرگذاری فناوری های نوین ارتباطی، کتاب هنوز هم، جایگاه مهمی در سبد فرهنگی جوامع ایفا می¬کند؛ از این روست که جوامع پیشرفته شتابنده به سوی جامعه اطلاعاتی، سرانه مطالعه بالاتری را به خود اختصاص داده اند. برای نمونه کشورهایی چون ژاپن، انگلستان و ایالات متحده آمریکا به ترتیب ۹۰، ۵۵ و ۲۰ دقیقه از شبانه روز خود را به مطالعه اختصاص می¬دهند و این داده ها نشان می¬دهد که کتابخوانی، یک ویژگی ممتاز فرهنگی و به عبارت دیگر ویژگی رفتاری مردم این کشورهاست (شرا،۱۳۸۲، نقل به مضمون).

ادامه مطلب...
۲۷ خرداد ۹۸ ، ۱۰:۵۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

تمدید مهلت شرکت در جشنواره کتابخوانی رضوی تا ۱۵ تیر

تمدید مهلت شرکت در جشنواره کتابخوانی رضوی

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد با اشاره به مهلت شرکت در نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: بر اساس فراخوان نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، ۲۸ خرداد ماه به عنوان پایان مهلت شرکت و ارسال آثار به این جشنواره اعلام شده بود؛ اما بر اساس درخواست‌های مستند مکرر از سوی کتابداران، اعضای کتابخانه‌ها، مدیران کل نهاد، مسئولان استانی و برخی دستگاه‌های شرکت کننده در جشنواره، دبیرخانه جشنواره کتابخوانی رضوی مهلت شرکت در این جشنواره را تمدید کرد. به همین دلیل بخش الکترونیک جشنواره کتابخوانی رضوی تا ۱۵ تیرماه تمدید شده و پس از این تاریخ سامانه جشنواره به صورت خودکار غیرفعال خواهد شد.

وی افزود: در بخش مکتوب نیز دبیرخانه‌های استانی موظف هستند تا ۱۰ تیرماه آثار مکتوب جمع‌آوری شده (شامل پاسخنامه‌ها و نقاشی‌ها) را بر اساس فرایند ابلاغ شده به استان‌ها، به دبیرخانه مرکزی جشنواره تحویل دهند. ۱۰ تیرماه آخرین روزی است که این آثار توسط دبیرخانه تحویل گرفته خواهد شد و طبیعتا چون یک فرآیند تخصصی برای قرنطینه و خوانش و بررسی آثار وجود دارد، آثاری که بعد از تاریخ مقرر به دبیرخانه برسد، عملا از دور این فرآیند خارج خواهند شد که تبعات این خروج هم بر عهده استان‌ها خواهد بود.

۲۷ خرداد ۹۸ ، ۱۰:۳۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

هنر قصه گویی چیست؟

قامروزه والدین راحت تر هستند که اجازه دهند کودکانشان قبل از خواب کارتون مورد علاقه شان را ببینند تا اینکه بخواهند در کنار تختشان بنشینند و برای انها قصه بخوانند تا وقتی که کودکشان بخوابد. اما این قصه خواندن در کودکان لذت خاصی ایجاد می کند و این مسئله بسیار اهمیت دارد که شما برخی شب ها برای کودکانتان وقت بگذارید و برای او قصه بخوانید.

قصه خوانی مانند خواندن یک کتاب کار بسیار ساده ای است.. اگر شما آن قدرها وقت ندارید می توانید قصه ای را که حفظ هستیدبرای کودکتان تعریف کنید و یا خاطرات دورن کوودکی خود را برای او بخوانید. مزایای بی شماری در قصه خوانی برای کودکان وجود دارد به خصصوو کودکانی که در سنین قبل از مدرسه و مهد کودک هستند.

در اینجا ده مزیتی که قصه خوانی برای کودکان دارد بیان می کنیم که شما به عنوان والدین مسئول نمی تواندی از آنها چشم پوشی کنید.

1- اخلاقیات را به کودک شما می آموزد.

کودکان در سر تا سر دنیا  عاشق گوش دادن به قصه ها هستند. آنها می خواهند که دربارۀ شخصیت های مورد علاقه شان بیشتر بدانند و اغلب تلاش می کنند که خود را در نقش آنها قرار دهند و از آنها تقلید کنند. با گفتن قصه هایی که در آنها مفاهیم اخلاقی و انسانی وجود دارد شما می توانید ویژگی مثبت انسانی مثل شجاعت، صداقت و دانایی ر در وجود او از همان سنین پایین نهادینه کنید.

2- قصه گویی آنها را از اصول فرهنگی و ریشه های اعتقادی تان آگاه می کند.

خواندن قصه و تعریف کردن خاطرات کودکی تان، فعالیت ها و سرگرمی هایی که در زمان کودکی داشتید و جشن ها و مراسمی که در آن شرکت می کردید باعث می شود فرزندتان با فرهنگ خانوادگی و آداب اجتماعی که قرار است در آن بزرگ شود بیشتر آشنایی پیدا کندو تفاوت فرهنگ و سنت های رایج را با یکدیگر بشناسد.

شنیدین داستان هایی دربارۀ دیگر اعضای خلانواده به آنها کمک می کند تا شناخت بهتری از اجداد و نیاکان خود پیدا کنند.

3- مهارت های کلامی انها را افزایش می دهد.

خواندن داستان برای فرزندتان باعث می شوود که مهارت های کلامی انها افزایش پیدا کند. و همم زمان که او کلمات و عبارات جدید یاد می گیرد با پیچیدگی های زبان نیز آشنایی پیدا کند. هم چنین قصه خوانی کمک می کند که طبق یک الگوی منظم نحوۀ تلفظ کلمات و عبارات را نیز به فرزندتان بیاموزید.

4- مهارت های شنیداری را افزایش می دهد.

اکثر کودکان به محدوده ی کوچکی از اتفاقات می توانند توجه کنند و اغلب نمی توانند برای طولانی مدت روی چیزی تمرکز کنند. هم چنین آنها ترجیح می دهند که بیشتر صحبت کنند تا اینکه بخواهند گوش دهند. خواندن قصه برای کودکان نه تنها باعث می شد دقت آنها افزایش پیدا کند بلکه نسبت به گوش دادن و فهم مطالب نیز حساس تر می شوند.

5- قدرت تخیل، تصویر سازی و خلاقیت آنها را افزایش می دهد.

گوش دادن به قصه باعث می شود کودک شخصیت های داستان، مکان و طرح کلی داستان را به جای اینکه به صورت فیلم و یا کارتون مشاهده کند در ذهن خود بیاورد و آنها را تصور کند. این مسئله باعث می شود که قدرت خلاقیت و تصویر سازی آنها افزایش پیدا کند و ذهنشان برای فکر کردن و تجسم اتفاقات با محدودیتی روبه رو نخواهد شد.

6- ابزاری عالی برای تقویت حافظه

شما می توانید با استفاده از ایده های هوشمندانه حافظۀ کودک خود را تقویت کنید. زمانی که شما برای کودکتان قصه ای را خواندید بعد از چند روز از او بخواهید که این قصه را برای شما تعریف کند. و یا از او بخواهید که ادامۀ داستان را خودش تعریف کند این روش باعث می شود که حافظۀ او تقویت شود و سطح تمرکز او نیز افزایش پیدا کند.

7- محدوده ی فکری کودک را گسترده می کند

کودکان اغلب با فرهنگ ها و آداب و رسوم کشورهای مختلف درجهان آشنایی ندارند و با مردم انها رو به رو نمی شوند ولی شما با گفتن قصه هایی از فرهنگ ها و آداب و رسوم کشورهای مختلف جهان می توانید ذهن کودک خود را نسبت به مکان ها و مردمانی که در کشور های دیگر زندگی می کنند باز کنید سعی کنید قصه های مربوط به دیگر کشورها را برای او تعریف کنید تا سطح درک و فهم او را افزایش داده و محدودۀ فکری او را نسبت به جهان گسترده تر کنید.

 


۲۶ خرداد ۹۸ ، ۱۷:۴۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

کتـــــــــــــــــــاب

اگر میخواهی راحت باشی کمتر بدان واگر میخواهی خوشبخت باشی بیشتر بخوان ؛

با اینحال ، خوشبختی را بر راحتی های زودگذر ارجح بدان 

۲۵ خرداد ۹۸ ، ۱۴:۱۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

20 خرداد روز جهانی صنایع دستی

هنرمندان زیادی در ایران به صنایع دستی مشغول هستند . برای بهتر شدن صنعت صنایع دستی باید سرمایه گذاری بیشتری دراین زمینه انجام شود. صنایع دستی می تواند در صورت سرمایه گذاری بخش زیادی از مشکلات اقتصادی کشور را حل کند. قالی بافی , مینا کاری, قلم زنی , خاتم کاری, آینه کاری, گلیم بافی, کاشی کاری, خراطی, زیورآلات زیبا و …جزو هنرهای دستی میباشد.

 

صنایع دستی، روایتگر صنعت و هنر نیاکان و بیانگر هنر و ذوق مردم هر کشور است و در روزگاران کهن، بعنوان صنعت تمام عیار عهد خویش حضور داشته است. صنایع دستی، سفیران فرهنگی یک قوم و قبیله اند که هیچ گاه از گزارش پیام خود دست نمی کشند.

 

صنایع دستی، تجلی گاه بخش قابل ملاحظه ای از هنر وخلاقیت اقوامی است که با این صنایع سر و کار دارند. صنایع دستی، در گذشته، بیش و کم، روایتگر زیبایی و حقیقتی بوده که آدمی همواره در جست و جوی ان است.

 

توجه به این صنعت در حال حاضر، نه تنها ما را با گذشته مردمان در هر منطقه پیوند می دهد، بلکه در حد مقدور میتواند ما را در همان جوّ و محیطی قرار دهد که انسانِ ماشین زده امروز از آن جدا مانده است.

۲۰ خرداد ۹۸ ، ۰۷:۵۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

قیام خونین 15خرداد

۱۲ خرداد ۹۸ ، ۱۷:۵۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

سالروز عروج ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) تسلیت باد

۱۲ خرداد ۹۸ ، ۱۷:۵۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

روز قدس


وعده الهی...
«به زودی کسانی که ظلم کردند خواهند دانست که به چه جایگاه بدی بازگردانده خواهند شد» (شعرا - ۲۲۷). این وعده الهی است؛ وعده الهی خلل ناپذیر است؛ همچنین نباید فراموش کرد که صهیونیست‌های کودک‌کش تا ۲۵ سال دیگر موجودیت نامشروع‌شان پایان یافته است؛ این ضرب العجل شاید به جلو بیفتد، امت اسلامی و رزمندگان محور مقاومت برای این امر آماده و گوش به فرمان اند، تنها مانع، حکام مرتجع رژیم‌هایی همچون سعودی است که دل در گروی صهیونیست‌ها و اربابان آمریکایی‌شان بسته‌اند.

روز قدس در کلام رهبر انقلاب
در ادامه به «چرایی»، «اهمیت» و «نتایج» حضور مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس در کلام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی طی سالیان گذشته می‌پردازیم.

روز قدس نماد صف بندی حق در مقابل باطل
چقدر سعی کرده اند در طول این سال‌ها که روز قدس را که نماد صف بندی حق در مقابل باطل است، تضعیف کنند. روز قدس نشان دهنده‌ی صف بندی حق و باطل، صف بندی عدل در مقابل ظلم است. روز قدس فقط روز فلسطین نیست؛ روز امت اسلامی است. روز فریاد رسای مسلمانان علیه سرطان کشنده‌ی صهیونیزم است که به وسیله‌ی دست متجاوز اشغالگران، مداخله کنندگان، قدرت‌های استکباری به جان امت اسلامی افتاده است. روز قدس چیز کوچکی نیست. روز قدس یک روز جهانی است. یک پیام جهانی هم دارد. نشان دهنده‌ی این است که امت اسلامی اولاً زیر بار ظلم نمی‌رود، ولو این ظلم از پشتیبانی بزرگترین و قدرتمندترین دولت‌های عالم برخوردار باشد. چقدر سعی کردند روز قدس را تضعیف کنند و امسال بیش از همیشه تلاش کردند؛ اما روز قدس در ایران اسلامی، در تهرانِ باعظمت به همه‌ی دنیا نشان داد که عقربه‌ی انقلاب و ملت ایران به کدام سمت و کدام جهت است؛ نشان داد که اراده‌ی ملت ایران چیست؛ نشان داد که ترفند‌ها و حقه‌ها و پول خرج کردن‌ها و خباثت‌های سیاسی آن‌ها بر روحیه‌ی ملت ایران اثری ندارد

۰۹ خرداد ۹۸ ، ۰۸:۳۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

شهادت مولی موحدین امیرالمومنین اما علی علیه اسلام برهمه مسلمین جهان تسلیت باد

۰۵ خرداد ۹۸ ، ۱۰:۲۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی