به وبلاگ کتابخانه علامه طباطبایی اسفرورین خوش آمدید

کتاب بوستان دانشمندان است.امام علی علیه السلام

۱۲ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

معرفی تصویری کتاب با عناوین امام رضا علیه السلام

 

 

۲۵ خرداد ۰۰ ، ۰۸:۰۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

دهه کرامت تهنیت باد

۲۲ خرداد ۰۰ ، ۰۸:۵۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

ولادت حضرت معصومه سلام الله تهنیت باد

۲۲ خرداد ۰۰ ، ۰۸:۵۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

انتخاب درست

۱۹ خرداد ۰۰ ، ۱۶:۲۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

جشنواره قصه گویی

۱۸ خرداد ۰۰ ، ۱۶:۵۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

معرفی کتاب

کتاب داستانیِ «خمینی، روح‌الله»، تا سالهای سال تنها زندگینامه قابل توجه و خوش‌خوان درباره امام خمینی بوده است. این کتاب، نوشته آقای سیدعلی قادری و چاپِ انتشارات عروج است. همانطور که روی جلد کتاب تاکید شده، این زندگینامهِ داستانی، با آمیزه‌ای از «اسناد و خاطرات و خیال» به رشته تحریر در آمده است. بنابراین، جدای از اتقان سندی و تاریخی که کوشیده شده با تکیه بر منابع دست اول تامین بشود، نویسنده کتاب با قلم توانا و زیبای خود توانسته خلاهای زمانی اثر را با تخیل‌های ضابطه‌مند خود کامل کند. کتاب خمینی روح‌الله، قرار بوده که همه دوران حیات امام را به مثابه یک زندگی‌نامه داستانیِ مفصل به نگارش درآورد اما متاسفانه تنها یک جلد از این کتاب منتشر شده است که وقایع حد فاصل تولد تا ازدواج امام با خانم خدیجه ثقفی را در بر می‌گیرد. با این حال، جذابیت کتاب به حدی هست که همین یک جلد که خود بیش از چهارصد صفحه می‌باشد نیز انتظارات مخاطبان را برآورده کند

۱۷ خرداد ۰۰ ، ۱۳:۵۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

معرفی کتاب مردی در تبعید ابدی (طرح کتابخوان ماه خرداد 1400}

«مردی در تبعید ابدی»

پدیدآور: نادر ابراهیمی

ناشر: روزبهان

تعداد صفحات: ۲۶۵

این کتاب زندگی ملاصدرای شیرازی از کودکی تا زمان تبعیدش به کویر است. محمد صدرا فرزند یکی از حکام فارس است که در زمان کهولت والدینش به دنیا آمده و تنها فرزند آن‌ها است. حاضر جوابی‌های محمد در عین خردسالی، بزرگترها را متعجب می‌کند. به تدریج که محمد بزرگ تر می‌شود و مدارج علمی را می‌گذراند ملّاصدرا و صدر المتالّهین می‌شود، میل ذهن او به پرواز، تمام پنجره‌ها را در هم می‌شکند، شورشی علیه سنت‌های کهنه صورت می‌دهد و افق‌های بسیار عمیقی را کشف می‌کند.

 

نادر ابراهیمی در این کتاب از هر فرصتی استفاده می‌کند تا اندیشه‌ها و درس‌هایی از زندگی ملاصدرا را بیان کند و حتی از نکات تاریخی عصر صفویه نیز غافل نمی‌ماند. او از مناظره‌ها، گفتگوهای ملاصدرا با بزرگانی همچون شیخ بهایی، علامه میرداماد و علامه میرفندرسکی و یا حتی تأملات و فکرهای محمدصدرا کمال استفاده را می‌برد و در لابه‌لای روایت داستان، سخنان و آموزه‌های ملا و دیگران را نقل می‌کند.

این کتاب اثری مستدل و تاریخی محض نیست و قوه تخیل و داستان‌پردازی در سراسر آن موج می‌زند. نادر ابراهیمی مناظرات شیرین فراوانی را با قوه خیال خویش خلق می‌کند که از جمله می‌توان به مناظره محمد و پدر در زمان کودکی، گفتگوهای ملّا با شیخ بهایی، پندهای شیخ بهایی به او، گفتگوی ملّا با دختر اصفهانی به جهت خواستگاری و... اشاره کرد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

زمانی‌که با زمانه خویش نساختی و با مسندنشینان و امربَران ایشان کنار نیامدی و آنچه را جاهلان می‌گویند، جاهلانه باز نگفتی، لاجرم به تبعید ابدی روح گرفتار خواهی شد.

۰۵ خرداد ۰۰ ، ۰۷:۴۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

معرفی کتاب طرح کتابخوان خرداد 1400

«پیشوای صادق»

پدیدآور: حضرت آیت الله العظمی سیدعلی خامنه ای (مدظله العالی)

ناشر: انقلاب اسلامی

تعداد صفحات: ۱۳۴

پیشوای صادق مجموعه سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی حفظه الله، درباره تحلیل زندگانی امام ششم علیه السلام بین سال‌های ۵۰-۴۵ شمسی بوده که به صورت کتاب «پیشوای صادق» در بین سال‌های ۶۰ تا ۵۸ منتشر شده است. محتوای کتاب هرچند مختصر، درباره سیره فرهنگی-سیاسی امام و یکی از بهترین تحلیل‌های سیاسی درباره عملکرد امام صادق علیه‌السلام به‌شمار می‌رود.

از دیدگاه رهبر معظّم انقلاب، سیره‌ امامان معصوم علیهم‌السلام به انسانی ۲۵۰ ساله تشبیه می‌شود که براساس شرایط زمانی، بهترین شیوه را برای رسیدن به اهداف والای اسلام، انتخاب کرده‌اند و در این میان، امام صادق علیه‌السلام سهم مهم و تأثیرگذاری در تاریخ علمی، فرهنگی و سیاسی پیروان اهل‌بیت علیهم‌السلام داشته‌اند. آنچه در این دیدگاه نسبت به سیره‌ سیاسی آن حضرت، مشاهده می‌شود، تلاش ایشان برای تأسیس حکومت مطلوب ائمّه علیهم‌السلام است. در این کتاب مخاطب با تعاریف عمیق و معانی دقیقِ عباراتی مانند امام، ولایت، شیعه و وظایف شیعه آشنا می‌شود. در هر یک از این موارد نیز به برخی از مهم‌ترین شبهات و مناقشات آن مفهوم پاسخ داده شده است.


همچنین رهبر معظم انقلاب در این اثر به موضوعات شرایط زمانه و اقدامات امام در تقابل با خلفای زمان، شعرا و علمای درباری و توسعه و سازماندهی ِتشکیلات مخفی تشیع و سازمان وکالت، نیز تعامل با عموم شیعیان و مباحثی مانند فلسفه‌ امامت، فلسفه‌ نبوت، توضیحاتی درباره اقدامات امام سجاد علیه‌السلام و نقش سازنده‌ ایشان در تحوّل جامعه مسلمین، شاخصه‌ دوران امام‌ باقر علیه‌السلام و... پرداخته است.

۰۵ خرداد ۰۰ ، ۰۷:۴۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

معرفی کتاب

«دوستی با طعم بستنی» پدیدآور: مرتضی دانشمند ناشر: باهوش، کتاب کودک شبنم تعداد صفحات: ۴۲ آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان و نوجوانان از مباحث بسیار مهم و کاربردی در زندگی آن‌ها است. از بهترین و تأثیرگذارترین راه‌های آموزش به کودکان، مسیر غیرمستقیم داستان است که با گنجاندن و طرح موضوع در متن داستان می‌توان آموزش مفید و مؤثری را تجربه کرد. کتاب «دوستی با طعم بستنی» با چهار داستان کوتاه در موضوعات مختلف، مهارت‌هایی را آموزش می‌دهد و در پایان هر یک با استفاده از احادیث، اهمیت موضوع را متذکر می‌شود. تصویرگری خلاقانه و رنگ‌های زیبا، جذابیت داستان را برای خواننده دوچندان کرده و توجه به جزئیات مباحث، عملکرد فردی و تأثیر رفتار بر دیگران از مواردی است که کتاب بر آن تأکید دارد. در این کتاب به نقش مهم والدین و مربیان در تربیت و آموزش کودکان به وضوح اشاره شده و بر مراجعه آن‌ها به والدین برای طرح مسئله و یاری‌گرفتن از آنان تأکید می شود. عناوین داستان های این کتاب عبارت است از: «س مثل سکوت»، «دوستی با طعم بستنی»، «زندگی بعلاوه سی»، «حرف‌های دو انگشت»؛ به عنوان نمونه در پایان داستانِ دوستی با طعم بستنی، حدیثی از امام علی علیه السلام درباره انسان خوب و مهربان آمده است: «یَعفُو عَمَّن ظَلَمَهُ، و یُعطی مَن حَرَمَهُ، و یَصِلُ مَن قَطَعَه‌؛ از کسی که به او ستم کرده است، گذشت می‌کند و به کسی که از او مضایقه کرده است عطا می‌کند و با آنکه از او بریده است، پیوند برقرار می‌سازد.»

۰۲ خرداد ۰۰ ، ۱۴:۱۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

منابع طرح کتابخوان خرداد1400

۰۲ خرداد ۰۰ ، ۱۴:۱۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی