«مردی در تبعید ابدی»

پدیدآور: نادر ابراهیمی

ناشر: روزبهان

تعداد صفحات: ۲۶۵

این کتاب زندگی ملاصدرای شیرازی از کودکی تا زمان تبعیدش به کویر است. محمد صدرا فرزند یکی از حکام فارس است که در زمان کهولت والدینش به دنیا آمده و تنها فرزند آن‌ها است. حاضر جوابی‌های محمد در عین خردسالی، بزرگترها را متعجب می‌کند. به تدریج که محمد بزرگ تر می‌شود و مدارج علمی را می‌گذراند ملّاصدرا و صدر المتالّهین می‌شود، میل ذهن او به پرواز، تمام پنجره‌ها را در هم می‌شکند، شورشی علیه سنت‌های کهنه صورت می‌دهد و افق‌های بسیار عمیقی را کشف می‌کند.

 

نادر ابراهیمی در این کتاب از هر فرصتی استفاده می‌کند تا اندیشه‌ها و درس‌هایی از زندگی ملاصدرا را بیان کند و حتی از نکات تاریخی عصر صفویه نیز غافل نمی‌ماند. او از مناظره‌ها، گفتگوهای ملاصدرا با بزرگانی همچون شیخ بهایی، علامه میرداماد و علامه میرفندرسکی و یا حتی تأملات و فکرهای محمدصدرا کمال استفاده را می‌برد و در لابه‌لای روایت داستان، سخنان و آموزه‌های ملا و دیگران را نقل می‌کند.

این کتاب اثری مستدل و تاریخی محض نیست و قوه تخیل و داستان‌پردازی در سراسر آن موج می‌زند. نادر ابراهیمی مناظرات شیرین فراوانی را با قوه خیال خویش خلق می‌کند که از جمله می‌توان به مناظره محمد و پدر در زمان کودکی، گفتگوهای ملّا با شیخ بهایی، پندهای شیخ بهایی به او، گفتگوی ملّا با دختر اصفهانی به جهت خواستگاری و... اشاره کرد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

زمانی‌که با زمانه خویش نساختی و با مسندنشینان و امربَران ایشان کنار نیامدی و آنچه را جاهلان می‌گویند، جاهلانه باز نگفتی، لاجرم به تبعید ابدی روح گرفتار خواهی شد.