به وبلاگ کتابخانه علامه طباطبایی اسفرورین خوش آمدید

کتاب بوستان دانشمندان است.امام علی علیه السلام

۲۵ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

فضیلت خواندن دعای مجیر همراه متن دعا

فضیلت خواندن دعای مجیر

حجت الاسلام و المسلمین صادقی واعظ با اشاره به اینکه دعای مجیر مهم‌ترین ابزاری است که خداوند تمام سختی‌ها، غم و اندوه و مشکلات را رفع میکند و ماندگارترین، ثابت‌ترین و سالمترین شرایط را برای کسی که آن را بخواند مهیا می‌کند، تصریح کرد: خداوند به حضرت موسی(ع) می‌فرماید: بندگانم هر گاه از همه جا ناامید شوند و فقط به خدا امید داشته باشند آنگاه تمام سختی هایشان توسط خداوند رفع می‌شود.

وی افزود: گفتن جمله ؛ أَجِرْنَا مِنَ النَّارِ یَا مُجِیرُ، خود گواه بزرگی برای این است که دعای مجیر بهترین ابزار و ماه رمضان بهترین ماه و روز‌های ۱۳ تا ۱۵ رمضان بهترین زمان برای از بین رفتن گناهان، سختی‌ها و اندوه است در حقیقت دعای مجیر برای رفع غم و اندوه، آمرزش گناهان، ادای قرض مقروضین بسیار توصیه شده و دارای فضلیت بسیار است.

گفتی است: دعای مجیر دعایی است که خداوند متعال خواندن آن را به پیامبر اکرم (ص) بسیار سفارش کرده است و به وسیله جبریل و در مسجد الحرام هنگام نماز نازل شده است.

ادامه مطلب...
۳۰ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۰:۰۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

نیمه ماه رمضان ولادت امام حسن مجتبی

ولادت امام حسن مجتبی (ع)

امام حسن علیه السلام
نیمه ماه مبارک رمضان بنا بر مشهور ، روز میلاد مسعود امام حسن مجتبی علیه السلام سبط اکبر رسول خدا صلی الله علیه وآله و سرور جوانان اهل بهشت است .
بعد از آن که آن حضرت متولد شد ، امیرالمؤمنین علیه السلام او را نزد حضرت رسول خدا صلی الله علیه وآله برد ، آن حضرت زبان مبارک خود را در دهان او نهاد ، و او شروع به مکیدن زبان رسول خدا صلی الله علیه وآله نمود ، سپس رسول خدا پرسید آیا برای او نامی نهاده اید ؟ امیر مؤمنان عرض کرد : بر شما در نام او سبقت نمی گیرم آن حضرت نیزفرمود : من هم بر پروردگار خود سبقت نمی گیرم . پس خداوند متعال جبرئیل را نازل کرد و فرمود : از برای محمد پسری متولد شده ، سلام مرا به او برسان و تهنیت و مبارک باد بگوی و بگو که علی نسبت به تو به منزله هارون است نسبت به موسی ، پس او را به اسم پسر هارون نام گذاری نما ... و اسم پسر هارون به زبان عربی « حسن » است .
به اعتراف شیعه وسنی اویکی ازپنج نفری است « حضرت محمد صلی الله علیه وآله وحضرت علی و حضرت فاطمه وحضرت امام حسن وحضرت امام حسین علیهم السلام » که آیه شریفه تطهیر در شأن آنان نازل شد.
او کسی است که خداوند عالم هر رجس و پلیدی را از روح او زدود و قلبش را به طهارتی مطهر فرمود که خزینه اسرا ر کتاب او باشد .
همچنین شیعه و سنی روایت نمودند که خداوند به وسیله امام مجتبی و برادرش امام حسین علیهما السلام بهشت را زینت نموده است .
هنگام وضو بندهای بدن آن حضرت می لرزید و رنگش زرد می گشت ، از آن حضرت سؤال شد ، فرمود : حق است بر هر کس که نزد پروردگار عرش بایستد ، که رنگ او زرد شود و بندهای بدنش بلرزد.
حضرت امام جعفر صادق علیه السلام از پدر خود از امام زین العابدین علیه السلام روایت می فرماید : که حسن بن علی عابدترین اهل زمان خود بود ، زاهدترین و فاضل ترین آنان بود ، اگر حج می نمود پیاده و گاه پا برهنه می رفت ، و هر گاه مرگ را به خاطر می آورد گریه می نمود ، و اگر قبررا به یاد می آورد می گریست ، واگربرانگیختن قیامت را به یاد می آورد ، می گریست واگر عرض بر خداوند تعالی را به یاد می آورد غش می کرد ، و اگر به نماز می ایستاد بندهای بدنش می لرزید ،و اگربهشت و دوزخ را به یاد می آورد همچون مار گزیده مضطرب می شد و از خدا بهشت را مسألت می نمود و از آتش دوزخ به خدا پناه میبرد و از قرآن آیه « یا ایها الذین آمنوا» نمی خواند مگر این که می گفت : لبیک اللهم لبیک، و در هیچ حالی از احوالش دیده نمی شد مگر این که ذاکر خداوند سبحان بود و زبانش راستگوترین مردم و پیامش فصیح ترین آنان بود .
حلم آن حضرت همچون آفتاب برای دوست و دشمن آشکار است ، از جمله چنین نقل کرده اند :
معاویه،مروان را عامل مدینه کرد ، و او هر جمعه بر منبر به امیرالمؤمنین علیه السلام ناسزا می گفت ، چون امام علیه السلام از دنیا رفت ، زیر جنازه آن حضرت گریه می کرد . امام حسین علیه السلام رفتار او را در حیات آن حضرت به او تذکر داد که چه مصیبت ها که بر او وارد کردی ، گفت : با کسی آن رفتار را کردم که حلم او از کوه سنگین تر بود . کسی که دشمن ،بردباری او را این چنین بستاید ، و ابر عداوت ، حجاب آفتاب کمالات او نشود و دشمن بر او اشک بریزد ، جا دارد که چشم روزگار بر او خون گریه کند .
از رسول خدا صلی الله علیه وآله روایت شده است که : هر کس بر او « حسن» گریه کند ، چشمش کور نشود در روزی که چشم ها کور می شود ؛ و هر کس بر او محزون شود ، قلب او محزون نشود در روزی که قلب ها محزون می شود ؛ و هر کس او را در بقیع زیارت کند قدمش بر صراط نمی لرزد ، روزی که قدم ها در آن روز می لرزد.
شایسته است کسانی که به زیارت حرم مطهر ائمه بقیع علیهم السلام مشرف می شوند همراه با خضوع و خشوع و با پای برهنه در آن مزار مقدس وارد شوند و قبر مطهر امام مجتبی علیه السلام رادر کنار قبور مطهر سه امام دیگر زیارت کنند. صلوات الله علیهم اجمعین.
پنج حدیث از کلمات نورانی امام مجتبی علیه السلام :
ما تشاور قوم إلا هدو إلی رشدهم .
هیچ مردمی مشورت نکنند مگر این که به رشد و درستی رهبری شوند .
الخیر الذی لا شرّ فیه : الشکر مع النعمة و الصبر علی النازلة .
خیری که شر ندارد شکرهمراه با نعمت است و صبر بر مصیبت و ناگواری
وسئل عن المروة ؟ فقال : شحّ الرجل علی دینه ، و اصلاحه ماله، وقیامه بالحقوق
از حضرت سؤال شد مروت چیست ؟ فرمود : دریغ کردن شخص بر دینش « مواظبت بر دینش » و اصلاح نمودن مالش ، و برپاداشتن حقوقش .
الفرصة سریعة الفوت ، بطیئة العود .
فرصت به سرعت فوت می شود ، و به کندی بر می گردد.
علیکم بالفکر فإنه حیاة قلب البصیر و مفاتیح أبواب الحکمة .
تفکر نمائید که فکر ، حیات قلب شخص با بصیرت است و کلید درهای حکمت 

۳۰ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۰:۰۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

میلاد امام حسن مجتبی مبارک باد

۳۰ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۰:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

روز بزرگداشت عمر خیام

روز بزرگداشت حکیم عمر خیام

رباعیات خیام,زندگی نامه خیام,بزرگداشت خیام

حکیم عمر خیام

 

روز بزرگداشت حکیم عمر خیام

28 اردیبهشت ماه بزرگداشت حکیم عمر خیام ,همه ساله چنین روزی به عنوان روز بزرگداشت حکیم عمر خیام گرامی داشته می شود .

 

ابوالفتح الدین عمر بن ابراهیم نیشابوری مشهور به خیام از برجسته ترین حکما و ریاضی دانان جهان اسلام در سال ۳۲۹ ه.ق در نیشابور دیده به جهان گشود.

 

حکیم عمر خیام وی پس از طی تحصیلات در حوزه ای مختلف در رشته ریاضیات و نجوم تبحر خاصی یافت و در این حوزه شیوه های خاصی را در حل مسایل مختلف ابداع کرد . حکیم عمر خیام به دلیل تبحر و دانش عظیمی که در این دو علم بدست آورده بود ، ملکشاه سلجوقی او را به سوی در بار فراخواند و وی را در صدر نشاند .

 

خیام در نزد ملکشاه دست به انجام کارهای علمی بسیاری زد که از میان آنها می توان به نگارش تقویم جلالی اشاره کرد.

حکیم عمر خیام بنا به در خواست ملکشاه رصدخانه ملکشاهی را ساخت و در صدد اصلاح تقویم موجود بر آمد . تقویم جلالی او که امروزه در میان ایرانیان رواج دارد از چنان اعتباری بر خوردار است که تا کنون کمتر به آن ایراد وارد شده است.

 

(پیش تر شش گونه تقویم در حوزه تقویم مسیحی مورد لحاظ قرار می گرفت که تقویم "چرخه خورشیدی" که مبدا آن سال ۵۷۷۷ قبل از میلاد است ، قدیمی ترین آنها به شمار می رود . همچنین تقویم دوره ژولیان با مبدا ۴۷۱۴ قبل از میلاد از آن جمله است . تقویم دیگر تقویم ژولیان است که مبدا آن سال ۴۵ قبل ازمیلاد است.

 

 

رباعیات خیام,زندگی نامه خیام,بزرگداشت خیام

حکیم عمر خیام

 

دیگری تقویم سزار اسپانیا است با مبدا سال ۳۸ پیش از میلاد است . مبدأ تاریخ اکسیون هم سال اول قبل از میلاد است والبته مبدأ تقویم پیسا نیز سال یک قبل از میلاد است. در حال حاضر در غالب کشور های جهان تقویم گریگوری حاکم است و بیشتر کشورها به منظور تطبیق خود با مبنای اقتصادی دیگر کشور این تقویم را مبنای کار خود قرار داده اند.


سال قمری ده روز و شش ساعت و یازده ثانیه کوتاهتر از سال شمسی است. با تنظیم تقویم جلالی مقرر شد که هر چهار سال یک روز بر تعداد روزهای سال بیفزایند و سال چهارم را ۳۶۶ روز حساب کنند و پس از هر ۲۸ سال ( هفت دوره چهار ساله ) به جای آنکه به آخرین ماه سال یک روز بیافزایند این روز را در نخستین دوره بعد یعنی دوره نهم اضافه کنند . به این ترتیب سال جلالی نزدیکترین سالهای جهان به سال شمسی شد . سال شمسی حقیقی ۳۶۵ روز و ۵ ساعت و ۴۸ دقیقه و ۶۴ ثانیه است.)


حکیم عمر خیام تنها به این امر مبادرت نورزید و از خود آثار گرانسنگی در حوزه های مختلف علمی به جای نهاده است که از میان آنها می توان به رساله فی شرح ما اشکال من مصادرات اقلیدس ، رساله فی ابراهین علی المسائل الجبر و المقابله ، میزان الحکم رساله الکون و التکلیف ، الجواب عم ثلاث مسائل اضیاء العقلی ، رساله فی الوجود ، رساله فی کلیه الوجود ، نوروزنامه و کتاب الزیج المکشاهی اشاره کرد .

 

حکیم عمر خیام را امروزه بیشتر به دلیل اشعارش می شناسند . این دانشمند بر جسته جهان اسلام در سال ۵۱۷ ه.ق چشم از جهان فرو بست .

۲۸ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۸:۴۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

وفات حضرت خدیجه

تاریخ وفات حضرت خدیجه

بیشتر منابع تاریخی، سال وفات خدیجه (س) را دهم بعثت، یعنی ۳ سال قبل از هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه ذکر کرده‌اند. این منابع، سن خدیجه را هنگام وفات، ۶۵ سال دانسته‌اند. ابن عبدالبر، سن خدیجه را هنگام وفات، ۶۴ سال و شش ماه ذکر می‌کند.

ادامه مطلب...
۲۴ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۶:۱۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

معرفی کتاب فرهنگ و آداب روزه‌‌داری با غذاهای طبیعی»؛

تغییر عادات روزمره غذایی روزه‌داران در ماه رمضان، یک متخصص گیاهان دارویی و یک مدرس تغذیه گیاهی را بر آن داشته است تا دست به قلم شوند و از روزه‌داری با محوریت خوراکی‌ها و غذاهای طبیعی بنویسند. دکتر محمد دریایی و رسول حیدری در این کتاب تلاش کرده‌اند ضمن تشریح تاثیر روزه بر بخش‌های مختلف بدن انسان و ویژگی‌های رژیم غذایی این ماه، انواع و اقسام خوراکی‌ها و غذاهای طبیعی و شیوه تهیه آنها را ذکر کنند. 


چهار کتاب برای مطالعه روزه داران


خوراکی‌هایی که استفادۀ آنها در سحر و افطار و زمان بین اذان مغرب تا اذان صبح، مفید به فایده بوده و با وضعیت گواشی و هاضمه انسان روزه‌دار تطابق کامل دارد. روزه در جهان طب و بهداشت، تغذیه در ماه رمضان، توصیه‌های سحری، انحراف در الگوی تغذیه صحیح ماه رمضان، پیام‌های بهداشتی، سحری‌ها، افطاری‌ها، غذاهای شیرین و شیرینی‌ها، شربت‌ها و دمنوش‌ها، بخش‌های مختلف این کتاب را تشکیل می‌دهند. «فرهنگ و آداب روزه‌داری با غذاهای طبیعی» توسط انتشارات سفیر اردهال منتشر شده و تاکنون سه مرتبه تجدید چاپ شده است.

۲۲ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۸:۲۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

دعای روز پنجم ماه رمضان

۲۱ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۱:۰۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

دعای روز دوم رمضان

نتیجه تصویری برای تصاویر  ماه رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم 

اللهمّ قَرّبْنی فیهِ الى مَرْضاتِکَ وجَنّبْنی فیهِ من سَخَطِکَ ونَقماتِکَ ووفّقْنی فیهِ لقراءةِ آیاتِکَ برحْمَتِکَ یا أرْحَمَ الرّاحِمین. 

خدایا نزدیک کن مرا در این ماه به سوى خوشنودیت وبرکنارم دار در آن از خشم وانتقامت وتوفیق ده مرا در آن براى خواندن آیات قرآن به رحمت خودت اى مهربانترین مهربانان.
۱۸ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۹:۰۲ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

نمایشـــــــــــــــــــــــگاه کتاب ویــــــــــــــــــــــــژه ماه پر برکــــــــــــــت رمضــــــــــــــــــــــــان

۱۷ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۵:۵۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

رمضــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــان

۱۶ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۴:۵۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی