به وبلاگ کتابخانه علامه طباطبایی اسفرورین خوش آمدید

کتاب بوستان دانشمندان است.امام علی علیه السلام

۸ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

شهادت امام جعفر صادق (ع)

۲۷ خرداد ۹۹ ، ۱۲:۵۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

تاثیرات فضای مجازی بر سلامت روان نوجوانان

تاثیرات فضای مجازی بر سلامت روان نوجوانان

تاثیرات فضای مجازی بر سلامت روان نوجوانان

این روزها موبایل و تبلت وسیله‌ای است که در دستان هر قشر و سنی از جامعه دیده می‌شود. این وسیله ارتباطی علی رغم فوایدی مانند سهولت ارتباط، مضراتی بر سلامت نوجوانان و جوانان نیز دارد. حتی گاهی موجب اعتیاد و کند شدن فرآیند یادگیری در آن‌ها می‌شود.

به گزارش ایسنا، طی دو - سه دهه گذشته اطلاعات جدید و فناوری‌های ارتباطی تغییرات زیادی کرده است و افراد تعاملات زیادی با دنیای اطراف خود دارند؛ فضای سایبری، فضای دیجیتال یا فضای مجازی است که از طریق شبکه‌های رایانه‌ای ایجاد می‌شود و با استفاده از جلوه‌های سمعی و بصری سعی در شبیه سازی دنیای واقعی دارد. فضای مجازی فرصت‌های زیادی را در امر آموزش، به اشتراک‌گذاری و ارتباط ارائه می‌دهد که تا قبل از آن ممکن نبود. فضای مجازی شامل زیرساخت‌های فیزیکی و ابزار ارتباط از راه دور، شبکه‌های کامپیوتری و ارتباط آن‌ها و اینترنت است.

تاثیر منفی رسانه‌های اجتماعی بر نوجوانان

تحقیقات نشان می‌دهد که جوانان و نوجوانانی که بیش از دو ساعت در روز  را صرف استفاده از رسانه‌های اجتماعی می‌کنند، بیشتر احتمال دارد که در معرض خطر ابتلا به اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب قرار گیرند.

اختلالات در خواب

مطالعات متعدد نشان داده است که افزایش استفاده از رسانه‌های اجتماعی و تجهیزاتی مانند تلفن، لپ تاپ و ... قبل از خواب ارتباط معنی‌داری با کیفیت پایین خواب در جوانان و نوجوانان دارد.

همچنین مطالعات نشان داده است نوجوانان و جوانانی که فقط از فیس‌بوک برای مدت کوتاهی استفاده کرده‌اند، نگرانی‌های بیشتری در مورد تصویر بدن خود نسبت به افرادی که اصلا از این شبکه‌ها استفاده نکردند، دارند.

اعتیاد به اینترنت

کیمبرلی یانگ برای اولین بار در مقاله‌ای در سال ١٩٩۶ مطرح کرد که استفاده نامناسب از کامپیوتر می‌تواند معیارهای اعتیاد را پر کند، در کشورهایی مانند چین و کره جنوبی اعتیاد به اینترنت به عنوان یک تهدید سلامت عمومی تلقی می‌شود.

ایجاد رفتارهای پرخطر جنسی

یکی از اثرات منفی رسانه‌های اجتماعی بر جوانان و نوجوانان، فراوانی محتواهای آزار جنسی در سامانه‌های مختلف است. برخورد با محتوای جنسی که رفتارهای خطرناک یا غیر واقعی را به تصویر می‌کشد، اثرات منفی بر نوجوانان که در آغاز تکامل هویت جنسی خود هستند، می‌گذارد. این امر موجب می‌شود که آنها انتظارات غیر معقولی از هنجارهای جنسی داشته باشند.

توقف رشد مغز و یادگیری

جوانان و نوجوانان مبتلا به اعتیاد اینترنتی در طول زمان دچار تغییرات ساختاری خصوصا در قشر خاکستری مغز خواهند شد که می‌تواند کیفیت یادگیری و روند تحصیلات  آن‌ها را مختل کند.

 اثرات مثبت رسانه‌های اجتماعی بر جوانان و نوجوانان

دسترسی به اطلاعات سلامت یکی از فواید رسانه‌های اجتماعی است. اطلاعات تخصصی سلامت که شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌دهند، برای نوجوانانی که ممکن است از نظر بهداشت روان رنج برند، فرصتی برای خواندن، تماشا یا گوش دادن و درک تجربه‌های بهداشتی را فراهم می‌کند و آن‌ها را به واقعیت و هویت واقعی خود نزدیک می‌کند.

همچنین مکالمات در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند جوانان و نوجوانان را با تعاملات ضروری برای غلبه بر مسائل مربوط به سلامت آماده کند؛ بخصوص هنگامی که ممکن است برای حمایت چهره به چهره در فضای واقعی دسترسی وجود نداشته باشد. در عین حال بسیاری از جوانان و نوجوانان با پیوستن به گروه‌های صفحات مربوط به آنها می‌توانند همدردی کرده و افکار و نگرانی‌های خود را با افراد دیگری اشتراک بگذارند.

افزایش خودباوری در نوجوانان

بنا بر اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، خودباوری و هویت فردی، جنبه‌های مهم توسعه در طول سال‌ها هستند. رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به عنوان یک سکوی موثر برای بیان احساسات، مثبت عمل کنند؛ به این ترتیب که نوجوانان و جوانان بهترین ایده‌های خود را ارائه دهند. شواهدی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه دوستی قوی جوانان و نوجوانان می‌تواند با تعاملات رسانه‌های اجتماعی تقویت شود و آن‌ها بتوانند با کسانی که قبلا می‌شناختند ارتباط بیشتری برقرار کنند.

۲۶ خرداد ۹۹ ، ۱۱:۴۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

فضای مجازی و نوجوانان

 

روش کنترل فرزندان در فضای مجازی

به طور کلی با دو روش می‌توان این مدیریت را دنبال کرد و تمام تلاش والدین باید این باشد که به فرزندان در حرکت در این دو مسیر کمک نماید
 
اقدامات تقویتی:
هر چه انسان از غنای درونی بیشتری برخوردار باشد در کشش‌ها و جذبه‌های دنیایی که ممکن است او را به خطر بیندازد مستحکم‌تر و باثبات‌تر عمل خواهد کرد به عنوان مثال باید گفت که وزن هر چیزی بیشتر باشد برای حرکت دادن آن به نیرویی بیشتر نیاز داریم؛ بر مبنای همان کرامت نفس که پیشتر بدان اشاره شد در حدیثی دیگری از امام سجّاد (علیه السلام) نقل شده اصلا دنیا و امور مادی برای افراد کریم بی‌ارزش می‌شود و به نوعی برای او اهمیت و تأثیر کمتری دارد: «مَن کَرُمَت عَلَیه نَفسُهُ هانَت عَلَیهِ الدُّنیا؛[3] هر کس براى خودش ارزش قائل باشد، دنیا نزد او خوار مى‌شود.»
 
اگر بخواهند که فرزندان‌شان از گیر و دار بازی‌های رایانه‌ای و ساعت‌ها پرسه زدن در فضای مجازی خلاص شوند اولین نکته این است که بر میزان کارآمدی او و ارزش وجودی او بیفزایند تا از این مسیر بر میزان کنترل درونی او افزوده باشند و مقام‌سازی او را از درون خودش دنبال نمایند. شاید سخت باشد باور این مطلب که میزان استفاده از فضای مجازی، گوشی، تبلت و ... به میزان عزت نفس، کارآمدی و غنای درونی فرزندان رابطه مستقیم داشته باشد اما به هر صورت بررسی‌های میدانی و تحقیقات گسترده در این زمینه این مطلب را ثابت کرده است.

 
اقدامات جایگزینی:
یکی از کارهای مؤثری که می‌تواند بر میزان استفاده ناسالم و یا مخاطره‌آمیز فرزندان از فضای مجازی تأثیر قابل قبولی داشته باشد پیشنهاد موارد جایگزینی است که قابلیت آن را دارد به جای بازی‌های رایانه‌ای و اموری از این قبیل بنشیند. بازی‌های رایانه‌ای در کنار آثار مخربی که دارند اثرات مثبتی نیز به همراه دارد که می‌توان در بازی‌ها و فعالیت‌های دیگر نیز این آثار را جستجو کرد و اینگونه نیست که این آثار مفید منحصرا در بازی‌های رایانه‌ای و استفاده از فضای مجازی وجود داشته باشد.
 
اگر امروزه استفاده از فضای مجازی آن هم در اکثر اوقات به شکل ناسالمش گستره فراوانی پیدا کرده و در موارد زیادی نیز آسیب‌هایی را به همراه داشته است به غیر از این مطلب که گفته می‌شود "در هر چیز جدیدی لذتی قرار دارد" باید به این نکته نیز توجه کرد که جایگزین‎های مناسبی در این فضا وجود نداشته‌اند و پیشنهاد نشده‌اند.
 
جایگزین ممکن است گاهی اوقات از دل خود فضای مجازی بیرون بیاید و استفاده از این فضا را به شکل چشمگیری برای فرزندان مثبت و سالم نماید. وقتی والدین برای استفاده درست از این فضا برای فرزندان خود پیشنهادات جذاب و مناسبی نداشته باشند و فقط به دنبال این باشند که فرزند خود را در خانه نگه دارند بنابراین بدون برنامه و کنترل فضای مجازی با انواع سرگرمی‌هایش را در اختیار فرزند قرار دهند نتیجه بهتر از این که امروزه شاهد آن هستیم به دست نخواهد آمد. از جمله جایگزین‌های مناسب در فضای مجازی آموزش و یادگیری نرم‌افزارهای مفید رایانه‌ای، ورود به فضای کسب و کار و ... می‌باشد.
 
در نهایت جایگزین‌های خارج از فضای مجازی را می‌توان به صورت فشرده اموری از قبیل: ارتباط مؤثر و مفید والدین با فرزندان در تأمین نیازهای آنها، سوق دادن به سمت آموزش‌های مفید از جمله آموزش زبان، حفظ قرآن، فراگیری شغل و حرفه مفید و مناسب، تشویق کردن به انجام ورزش‌های حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای و... دانست.

 
۲۶ خرداد ۹۹ ، ۱۱:۳۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

کتابخوانی و توصیه هایی برای آن

کتاب و کتابخوانی

کتابخوانی از جمله صفاتی است که بسیاری از ما علاقه داریم واجد آن باشیم، اما اکثر ما وقت و حوصله کافی را به خواندن کتاب اختصاص نمیدهیم. سعی کرده ایم با کمی مطالعه و جستجو، برخی از مهمترین نکات در مورد کتابخوانی را گردآوری کنیم.

قبل از هر چیز باید ببینیم  چه عواملی مانع مطالعه ما میشوند  تا در مورد رفع آنها فکر کنیم:

 

  احساس میکنیم سرعت خواندن ما بسیار کند است و پیشرفت خوبی نداریم.

  مطالعه کتابها را آغاز میکنیم اما آنها را به پایان نمیبریم.

  در زمان مطالعه کردن، نمیتوانیم به شکل کامل و مناسب، تمرکز داشته باشیم.

  کتابخوانی برای ما خسته کننده است.

  حوصله متن های طولانی را نداریم.

  کتابخوانی و مطالعه در کوتاه مدت برای بسیاری از ما، لذت ایجاد نمیکند.

  بسیاری از کتابهایی که میخوانیم به «توصیه» یا «تحمیل» دیگران تعیین شده است.

  خواندن یک کتاب به تنهایی (و بدون مشارکت دیگران) کاری است که حوصله بسیار میخواهد که از حد توان بسیاری از ما خارج است.

  در لحظاتی که تصمیم به مطالعه و کتابخوانی میگیریم، کتاب مناسبی در اختیار ما یا در ذهن ما وجود ندارد.

 

در مورد هر یک از این نکات، موارد زیر را در نظر بگیرید:

توانایی تندخوانی همیشه یک مزیت محسوب نمی‌شود

کلاسهای تندخوانی در سراسر جهان، به شرکت کنندگان خود این وعده را میدهند که میتوانند سریع تر و بهتر بخوانند. این حرف تا حد زیادی درست است. ما چشم های خود را به شیوه درست روی متن حرکت نمیدهیم. گاه یک جمله یا پاراگراف را چند بار میخوانیم و …

اما در کنار رفع این ایرادها، واقعیت این است که یادگیری تکنیکهای تندتر خواندن الزاماً مزیتی ایجاد نمیکند. شاید برای خواندن رمان یا روزنامه ها، تندخوانی مفید باشد، اما در مورد کتابهای آموزشی چنین نیست. بسیاری از کتابها را باید مثل آب، جرعه جرعه نوشید تا اثر آن مشخص و محسوس باشد.

ضمن اینکه یادگیری، اساساً برقراری ارتباط بین آموخته های جدید و دانسته های قبلی است و کسی که شتابزده کتاب میخواند، ممکن است کتاب را به شکل کامل بخواند و بفهمد، اما الزاماً کتاب را یاد نمیگیرد.

۲۶ خرداد ۹۹ ، ۱۱:۲۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

دعای مطالعه..........................

۲۵ خرداد ۹۹ ، ۱۳:۴۱ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

قیام 15 خرداد

پانزده خرداد در عین حالی که مصیبت بود لکن مبارک بود برای ملت که منتهی شد به یک امر بزرگی و آن استقلال کشور و ازادی برای همه مملکت.

۱۳ خرداد ۹۹ ، ۰۸:۰۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

14 خرداد ؛ سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)

سید روح‌الله مصطفوی ملقب به امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بودند که در 14 خرداد سال 1368 رحلت نمودند. امام خمینی در روز بیستم جمادى الثانى 1320 هجرى قمرى مطابق با 30 شهریـور 1281 هجرى شمسى ( 24 سپتامپر 1902 میلادى) در شهرستان خمین از توابع استان مرکزى ایران در خانواده اى اهل علـم و هجرت و جهاد پـاى بـر خـاکدان طبیعت نهاد و در 14 خرداد سال 1368 هجری شمسی به ملکوت اعی پیوست. مروری کوتاه بر وقایع زندگی امام خمینی(ره) امام خمینی (ره) پس از درگذشت حضرت آیت الله بروجردی به مخالفت با سیاست های طاغوت برخاست و در قیام 15 خرداد 1342 دستگیر و روانه تهران و زندانی گردید، پس از مدتی آزاد و به شهر مقدس قم مراجعت نمود. در قضیه تصویب کاپیتولاسیون (مصونیت مجرمین آمریکائی در ایران) با سخنرانی مهم و آتشین در مسجد اعظم قم دستگیر و به ترکیه و سپس به عراق تبعید گردید. امام خمینی (ره) در سال های اقامت در عراق همچنان رهبری مبارزه با رژیم پهلوی را به عهده داشته و در سال 1357 با هماهنگی رژیم پهلوی به رژیم بعث عراق، ایشان ناگزیر از خروج از عراق شده و با عزیمت به پاریس مبارزه و انقلاب ،امام را وارد مرحله اساسی نمود. با اقامت امام خمینی (ره) در پاریس و انعکاس سخنان و نقطه نظرات ایشان در رسانه های غربی رژیم پهلوی در ضعف و انزوا قرار گرفته و با رهبری هوشمندانه و دقیق ایشان انقلاب اسلامی مردم ایران با خروج شاه و خانواده سلطنتی از ایران به روزهای اوج خود نزدیک گردید.

۱۱ خرداد ۹۹ ، ۱۵:۴۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی

معرفی الگوی رهبری امام خمینی/ عباس شفیعی/ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

رهبری الهی و معنوی امام خمینی(س) در عصر حاضر پدیده ای منحصر به فرد است که نظریه پردازان جهان معاصر را مسحور و متعجب ساخته است. تدوین و بررسی الگوی رهبری آن مرد فرزانه می تواند سرمشقی نیکو برای رهبران و مدیران اسلامی در سطح کلان و خرد باشد. این الگو با مدل حاکمیت و مدیریت رسول خدا(ص) بر قلوب در صدر اسلام، قرابت و شباهت بسیاری دارد و از این جهت می تواند مدلی کارساز برای دولتمردان و رهبران کشورهای اسلامی باشد. الگوی مدیریت بر قلوب به عنوان الگوی رهبری امام راحل شناخته شده که دارای عناصری همچون «انگیزه الهی»، « تکلیف مداری» و « مردم داری» است.

۱۱ خرداد ۹۹ ، ۱۵:۴۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کتابخانه علامه طباطبایی